⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024

Pressrelease mall

Starta Eget Info Logotyp-bild

Pressreleasen är ett effektivt verktyg för att bland annat skapa medvetenhet om ens företag hos potentiella nya kunder. Därför är pressreleasen ett viktigt dokument. Nedan laddar du ner StartaEgetInfo.ses mall för pressrelease. Under detta läser du mer om hur en pressrelease skrivs, och vart den skickas.

Pressrelease mall

Länk till Pressreleasemall (Word).

Länk till Pressreleasemall (PDF).

Så skrivs en pressrelease

En pressrelease, eller ett pressmeddelande som det även benämns, är ett meddelande med syfte att upplysa om en nyhet. Brukligt är att det på ett eller annat sätt gynnar den som skickar pressmeddelandet att det uppmärksammas. Pressmeddelandet skrivs i en sådan form att det i princip kan tryckas så som det är när det sedan skickas till en journalist eller tidning.

Att tänka på vid skrivandet av en pressrelease är att det som skrivs bör vara något speciellt, något utöver det vanliga som kan anses värt att rapportera för den tidning det skickas till – något som är intressant för tidningens läsare helt enkelt. Därför kan det vara smart att tänka igenom vilken sorts läsare som ska nås, vad som finns att säga och vad som kan vara gynnsamt att framhäva i detta.

Viktigt är det såklart även att texten är välskriven, trovärdig och har stöd i fakta. Den ska inte heller vara för lång, utan bör hållas under ett A4. Att bearbeta texten noggrant är därför att föredra, såväl som det är att föredra att även bifoga sitt företags logga, eller annan intressant bild.

Hur skriver man en pressrelease? Konkreta tips

  • Bland det mest centrala är att hitta en vinkel som gör att pressreleasens ämne blir tillräckligt intressant för publicering. Försök att tänka dig in en mottagande journalists situation. Varför skulle en journalist vilja skriva om din nyhet? Försök göra det enkelt för den mottagande journalisten att snabbt besluta sig för att skriva en artikel om din nyhet. Gör det även enkelt att skriva artikeln för journalisten.
  • Den första rubriken ska väcka intresse och samtidigt förmedla huvuddelen av pressreleasens innehåll.
  • Pressreleasen bör gälla en nyhet. Det vill säga det du skriver om bör antingen ha skett mycket nyligen, eller ske snart. Händelser som skedde för exempelvis ett par månader sen är vanligtvis inte intressanta för nyhetsorganisationer.
  • Försök att klargöra en unik aspekt gällande det pressreleasen handlar om.
  • Pressreleasen bör vara skriven som om en objektiv journalist skrivit om nyheten. Den bör alltså inte skrivas i jag- eller vi-form, och den bör baseras på neutralt beskrivna fakta.
  • Stryk pressreleasens trovärdighet genom att basera den på fakta, siffror och data.
  • Inkludera ett eller flera lämpliga citat om nyheten ifrån en lämplig person (exempelvis VD, produktchef eller liknande).
  • Pressreleasen ska tydligt svara på följande frågor:
    • Vem är avsändaren, vem är ansvarig?
    • Vilken nyhet handlar detta om?
    • Vad har företaget gjort relaterat till nyheten?
    • Vilken/vilka geografiska platser gäller detta?
    • Vem påverkas av nyheten?
    • När skedde/sker nyheten?
    • Varför är detta tillräckligt relevant/intressant för att skriva en nyhetsartikel om?
  • Ingressen i pressreleasen ska motsvara en sammanfattning. Skriv ingressen så att mottagaren kan kopiera den mer eller mindre rakt av för publicering. Ingressen bör ha det viktigaste innehållet först.
  • Ange en hemsida där man kan ladda ned bilder relaterade till pressreleasen. Detta ökar chansen att en nyhetsorganisation vill skriva om pressreleasen.
  • Hur lång ska en pressrelease vara? Pressreleasen ska vara kort, tänk högst en halv till en hel A4.
  • Har någon nyhetsorganisation redan skrivet om nyheten eller företaget? Inkludera i så fall en länk till denna nyhet för att skapa trovärdighet.
  • Pressreleasen ska motsvara en (1) nyhet; det vill säga, om flera nyheter finns så bör flera pressreleaser skrivas (skicka dem i detta fall inte direkt efter varandra).
  • Låt flera olika personer (inom och utanför företaget) läsa pressreleasen och ge kommentarer, innan den skickas.

Checklista

  • Inkludera företagets logotyp i pressmeddelandet.
  • Skriv datum i pressmeddelandet.
  • Inkludera fullständiga kontaktuppgifter för en kontaktperson, och ange att om man vill ha ytterligare information eller en intervju, så kan man höra av sig till denne. Kontaktpersonen bör räkna med att journalister kan höra av sig, och bör därför vara tillgänglig och ha förberett sig på att svara på olika sorters frågor om nyheten, och företaget ifråga.
  • Pressreleasen skickas via e-post: (i) skriv en lämplig text i mejlets ämnesrad/rubrik som innehåller ordet pressrelease och en sammanfattade rubrik, och (ii) inkludera pressreleasen som PDF och klipp även in pressreleasen i själva mejlet.
  • Inkludera en kort beskrivning som beskriver företaget (eftersom gissningsvis alla inte känner till ditt företag).

Vart skickar man en pressrelease?

En pressrelease skickas vanligen ut till följande mottagare:

  • Direkt till nyhetsorganisationer; exempelvis lokala, globala, och nationella tidningar, TV-kanaler, hemsidor, osv.
  • Till organisationer som vidarebefordrar pressreleaser. Exempelvis: