Bluff-fakturor

Falska fakturor, skenbeställningar av tjänster eller att helt enkelt att luras till att ingå ett avtal är några av de bedrägerier du kan råka utför som egen företagare. Obehagligt, såklart, men med rätt medel kan du identifiera bluff-fakturorna och undgå att betala sådant du inte på något vis är skyldig.
  100 klagomål gällande bluff-fakturor är vad Svensk Handel får in per dag. Fakturorna är oftast lätta att upptäcka, men många är rädda att få en betalningsanmärkning och betalar därför i hast avgifter som vid första anblick tycks vara något du beställt eller avtalat. Det är sådana de är, bluff-fakturorna, blufftjänsterna och de andra skojarna i brevlådor, mobiler och webbläsare; skenbart seriösa, prydliga och i vissa fall kamouflerade.
 

Sätten som bedrägerierna som lurar människor att betala varor eller tjänster de inte beställt är många och varierande. Det kan röra sig om ett rent krav på betalning på inga som helst grunder, men även erbjudanden där den som tackar ja tror att det som erbjuds är gratis och sedan upptäcker att betalning krävs är vanliga. Likaså erbjudanden som liknar en faktura, vilken mottagaren luras till att tro att han eller hon är skyldig att betala, medan det i själva verket är vid betalning man tackar ja.
  Hanna Bergenman i Stockholm är en av många som råkat ut för det första utav exemplen; krav på betalning från vad som såg ut att komma i från Djurskyddsföreningen respektive Gula Sidorna.
  - Den som såg ut att komma från Djurskyddsföreningen var relativt lätt att genomskåda, eftersom att jag visste att jag inte hade haft något med dem att göra. Gula Sidornas dubbelgångare å andra sidan var svårare, eftersom att jag haft telefonkataloger och brukar gå in på Gula Sidorna på min telefon, och tänkte att det kanske var något jag missat, säger hon.
  Med lugn och vaksamhet i behåll är det dock oftast relativt lätt att upptäcka fakturor som vill lura dig att betala något du inte beställt.
  - Fråga dig bara om du kan minnas att du gjort beställningen det är tal om, och där har du svaret, är Hannas tips.
  Eftersom att du aldrig är skyldig att betala något du inte beställt, och eftersom att det enligt lag är förbjudet att skicka orderbekräftelse eller fakturor när beställning saknas, har den som råkat ut för ett faktura-bedrägeri alltid lagen på sin sida.
  Därför finns det även bara ett sätt att hantera en bluff-faktura. Och det är så enkelt som att en bestridning görs genom att skriftligen meddela företaget om att du inte tänker betala. I den uppges företags- eller personnamn, adress, telefonnummer och e-postadress. Även numret, beloppet och datumet på den faktura som inte ska betalas anges samt, förstås, anledningen till varför den inte ska det, exempelvis att beställning inte gjorts eller under andra vilseledande omständigheter. Sist men inte minst bör en polisanmälan även göras, för att förhindra företaget från att i framtiden skicka fler falska fakturor.

/Jaana Alakoski  

Jaana Alakoski, skribent på StartaEgetInfo.se och även musiker. Intresserad av samhällsfrågor och driven av kreativitet.

Skribent
Jaana Alakoski
StartaEgetInfo.se
Svensk Webbtjänst AB
E-post:
jaana.alakoski(snabel-a)startaegetinfo.se
Hemsida: https://www.startaegetinfo.se

https://www.startaegetinfo.se/xanor.html