⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024

Marknadsplan

Starta Eget Info Logotyp-bild

Den som ska starta eget företag kan inte sätta sig ner och vänta på att kunderna ska ringa. Försäljningen är en central del av verksamheten och vikten av att ständigt prioritera försäljningen och marknadsföringen av det egna företagets produkter kan inte nog poängteras.

I artikeln nedan beskrivs marknadsplanen. En gratis mall för marknadsplanen tillhandahålls också nedan.

Se även:

Marknadsplanens syfte

En marknadsplan upprättas för att på bästa sätt slå mynt av affärsidén. Marknadsplanen slår fast mot vilka kundsegment företagets produkter ska marknadsföras till, hur detta ska ske och hur mycket marknadsföringen ska kosta.

Vilka kundsegment som företagets produkt bör marknadsföras mot beror givetvis på vilka som kan tänkas ha nytta av produkten. Målgruppen påverkar givetvis även vilka marknadsföringskanaler som bör användas. Den som till exempel marknadsför skönhetsprodukter för kvinnor får förmodligen inte ut så mycket av att marknadsföra dessa i motorbilagan till en dagstidning.

Frågan hur produkten ska marknadsföras har även att göra med det egna företagets image i mötet med kunderna. Förutom att det självklart alltid är centralt att vara trevlig och tillmötesgående kan man tänka sig att företaget har en seriös, ungdomlig, glad eller trendig framtoning. Även imagen påverkas givetvis starkt av vilken målgrupp marknadsföringen riktas mot.

Det är viktigt att löpande utvärdera hur marknadsföringen går och vad det egna företaget får ut av sin marknadsföring i relation till vad det betalar för den. Sådana utvärderingar kan visa att en specifik kanal passar mycket bra för att marknadsföra den specifika produkten.

Marknadsplan mall

Nedan återfinns vår mall för marknadsplanen. Se även vår mall för affärsplan.

Så använder du mallen

Mallen för marknadsplan utgörs av texten under rubriken nedan. Gör så här:

  • Skapa ett dokument i vilket du har med rubrikerna nedan
  • Under varje rubrik skriver du en text som svarar på frågorna i mallen
  • Se till att all text i marknadsplanen tydligt uttrycker det du vill att den ska uttrycka
  • Se till att inget onödigt innehåll finns i marknadsplanen
  • Korrekturläs noga.

Här finns mallen för marknadsplan

Produkt – Beskriv produkten, hur den ska säljas och hur mycket den kommer att kosta.

Bestäm målgrupp – Vilken målgrupp som företaget marknadsför sig mot styr företagets marknadsföringsstrategi. Detta gäller allt från logotyp till vilken identitet och tilltal ditt eget företag bör ha. Försök därför att närmare beskriva vilken målgrupp som din tjänst eller vara riktar sig mot.

  • Vad skiljer denna grupp från andra personer?
  • Har denna grupp av personer några speciella preferenser eller åsikter som du måste ta hänsyn till i din marknadsföring?

Utforma en marknadsföringsplan – Att på ett effektivt kunna marknadsföra sina produkter och tjänster är centralt för alla företag. Med andra ord så räcker det ofta inte med att ha en bra tjänst eller produkt, utan det måste även finnas en plan gällande hur denna ska marknadsföras (det vill säga en plan om hur produkten eller tjänsten ska tas till marknaden).

Skriv ner hur du ska gå tillväga för att nå målgruppen och övertala personerna i den att köpa din produkt.

  • Är det till exempel aktuellt att annonsera?
  • Om du planerar att annonsera – var ska du i så fall göra det för att dina kunder ska se dig?
  • Hade du tänkt ringa potentiella kunder?
  • Om du planerar att ringa – hur får du tag på listor med telefonnummer till dem?

Målsättning och budget – Upprätta en målsättning för vad marknadsföringen ska åstadkomma och hur mycket pengar detta ska kosta. Dessa siffror kan sedan vara värdefulla i arbetet med utvärderingen.

Se även vår mall för likviditetsbudget och mall för resultatbudget,

Utvärdering - Den som driver eget företag upptäcker snabbt att en relativt stor del av budgeten ofta går till marknadsföring. Utvärderingen är en central punkt i marknadsföringen. Bestäm därför gärna på förhand hur du ska utvärdera resultatet av de marknadsföringsinsatser som du planerar att göra. Det kan till exempel vara värt att fråga kunder hur de fick reda på att ditt företag och din produkt fanns.

Uppföljning/justering – Utvärderingarna tillåter dig att löpande följa upp och justera resultatet av din marknadsföringsstrategi.