⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024

Starta franchise - en guide

Starta Eget Info Logotyp-bild

Franchise är en affärsmodell där ett företag som äger ett varumärke och ett affärskoncept låter andra företag använda dessa till en kostnad. Företaget som äger varumärket och affärskonceptet kallas franchiseföretag, eller franchisegivare, medan företagen som använder dessa kallas franchisetagare.

Den här artikeln är en praktiskt inriktad guide till dig som är intresserad av att bli franchisetagare. Längst ned i artikeln finns en lista med franchiseföretag som är aktiva på den svenska marknaden.

Artikelns innehåll

Hur blir man franchisetagare? En sammanfattning

I listan nedan beskrivs kortfattat hur det går till att bli franchisetagare. Ytterligare detaljer finns längre ned i artikeln.

  1. Identifiera vilken, eller vilka, franchise du är intresserad av.
  2. Kontakta franchiseföretag och undersök vidare om du vill bli franchisetagare för dem, och om de skulle kunna vara intresserade av att ha dig som ha franchisetagare.
  3. Förhandla med franchiseföretaget om villkoren i franchiseavtalet. Läs mer om franchiseavtalet nedan.
  4. Säkerställ att du har nödvändig finansiering.
  5. Skriv på franchiseavtalet och starta ett bolag i vilket din franchise-rörelse ska drivas. Läs mer om att starta aktiebolag här.

Franchisetagarens ansvar och uppgift

När du startar en franchise så är basen i affärsrörelsen det avtal som finns mellan dig, franschistagaren, och franchisegivaren. Detta avtal kallas alltså franchiseavtal.

I listan nedan, och under de efterföljande rubrikerna, beskrivs vad ett franchiseavtal vanligtvis innehåller, och vad man bör tänka på gällande detta.

  • För att få använda franchiseföretagets varumärke och affärskoncept måste franchisetagarna betala en avgift till franchiseföretaget. Denna avgift kallas royalty. Ofta utgör en betydande del av denna avgift en procentuell betalning av franchisetagarens omsättning.
  • En franchisetagare måste som regel förbinda sig att driva företaget helt enligt de riktlinjer som franchiseföretaget utarbetat.
  • En franchisetagare måste som regel förbinda sig att driva verksamheten som kortast under en viss period, exempelvis 3 år.
  • Det är vanligt med krav gällande franchisetagarens omsättning.

Franchisegivarens ansvar och uppgift

Franchisegivaren bidrar med ett fungerande affärskoncept. Förutom det mest centrala i detta vilket vanligtvis är franchisens varumärke så finns det markanta skillnader i vad som ingår i olika franchisekoncept. Exempel på vad som kan ingå är tjänster gällande:

  • varuinköp
  • juridik
  • bokföring
  • HR
  • marknadsföring
  • IT.

Det kan i vissa fall även finnas garantier i franchiseavtalet gällande att verksamheten kommer att vara lönsam.

Frågor att ställa till franchisegivaren och nuvarande franchisetagare

Att starta en franchise är ett mycket stort åtagande, och innan man gör det bör man noga utreda den potentiella franchisegivaren. Nedan finns förslag på frågor att ställa till en potentiell franchisegivare. Det är även en bra idé att identifiera existerande franchisetagare hos den potentiella franchisegivaren, och att ställa frågor till dem. Längre ned i texten finns förslag på sådana frågor.

Frågor till franchisegivaren

  1. Kan ni hjälpa mig att hitta en bra lokal för verksamheten?
  2. Vilka möjligheter finns att ni hjälper till med finansiering av verksamheten? Hur mycket pengar behövs? Kan ni hjälpa till med att ta fram en budget?
  3. Hur hanterar ni om meningsskiljaktigheter mellan franchisetagare och franchisegivare? Kan ni ge exempel.
  4. Berätta mer om de avgifter som franchisetagare måste betala. Finns några ytterligare avgifter som vi inte pratat om?
  5. Finns det sekretessavtal mellan franchisetagare och franchisegivare? Hur ser det ut? Varför finns det?
  6. Hur ser en typisk dag ut för era franchisetagare? Hur många timmar förväntas man arbeta, och hur många timmar arbetas vanligen? Finns statistik gällande detta?
  7. Hur lång tid är en genomsnittlig franchisetagare verksam inom franchisekonceptet? Finns statistik gällande detta?
  8. Kan jag säga upp franchiseavtalet i förtid? Kan ni säga upp det i förtid? Vad händer i en sådan situation?
  9. Vilka planer har ni som franchisegivare de närmsta 10-15 åren?
  10. Vilken statistik finns gällande lönsamhet hos era franchisetagare? Hur många av dem är lönsamma? Vad är den genomsnittliga omsättningen, vinsten, och lönen, för era franchisetagare? Efter hur lång tid blir era franchisetagare lönsamma i genomsnitt?
  11. Hur många franchisetagare är kvar efter fem år? Varför slutar de franchisetagare som slutar?
  12. Hur hjälper ni som franchisegivare till i de fall franchisetagare inte lyckas bli lönsamma?
  13. Berätta mer om ert utbildningsprogram. Kostar det något? Vilka löpande utbildningar erbjuds? Finns utbildningar inom exempelvis, bokföring/redovisning, marknadsföring, juridik, och HR?
  14. Berätta mer om er marknadsföringsstrategi. Finns extra avgifter för gemensam marknadsföring? Hur hjälper ni franchisetagare att göra lokal marknadsföring?
  15. Berätta mer om inköp. Hjälper ni till med inköp? Måste jag som franchisetagare göra inköp ifrån särskilda leverantörer? Vilka priser har i så fall dessa? Är de marknadsmässiga?

Frågor till nuvarande franchisetagare

Försök att hitta minst tre stycken nuvarande franchisetagare. Fråga franchisegivaren om denne kan hjälpa dig att komma i kontakt med franchisetagare, gärna både nuvarande och tidigare sådana. Om franchisegivaren inte vill hjälpa dig att komma i kontakt med franchisetagare, så kan det vara ett varningstecken i sig.

De främsta saker du vill ha reda på är:

  • Hur är det att vara franchisetagare inom konceptet?
  • Är nuvarande franchisetagare lönsamma?
  • Varför slutade tidigare franchisetagare?
  • Känner sig franchisetagare stöttade av franchisegivaren?

Förslag på frågor till franchisetagare:

  1. Vad är din allmänna uppfattning om franchisen? Hur fungerar samarbetet med franchisegivaren? Hur tror du att franchisen kommer att fungera på den ort jag funderar på att starta den på?
  2. Hur länge har du varit verksam inom franchisekonceptet? Är du nöjd med att vara franchisetagare inom konceptet?
  3. Är din franchise lönsam? Vad är omsättningen, vinsten, och din egen lön? Efter hur lång tid blev din franchise lönsam? Hjälper franchisegivaren dig att bli/vara lönsam?
  4. Är franchiseavtalet rättvist i din mening? Vad skulle kunna vara mer rättvist i det?
  5. Hur ser en typisk dag ut för dig? Hur många timmar i månaden arbetar du?
  6. Vilka råd har du till mig som potentiell franchisetagare? Kan du rekommendera att bli franchisetagare inom konceptet? Är franchisegivaren pålitlig? Är din upplevelse som franchisetagare i linje med vad du tänkt dig?
  7. Berätta om din relation med franchisegivaren. Hur ofta har ni kontakt? Med vem har du då kontakt? Varför har ni typiskt sett kontakt? Är relationen respektfull, och konstruktiv? Svarar de snabbt och på ett bra sätt när du hör av dig? Får du oftast ut det du vill? Känner du att du får den support som är rimlig?
  8. Har du haft någon konflikt med franchisegivaren? Om ja, berätta i så fall mer.
  9. Vad är bäst, och sämst, med att vara franchisetagare inom konceptet?

Prata även med tidigare franchisetagare

Som sagt är det en bra idé att även att prata med en eller ett par tidigare franchisetagare inom det aktuella konceptet. Även här gäller att det är ett potentiellt varningstecken om franchisegivaren inte vill hjälpa dig att komma i kontakt med tidigare franchisetagare. Ställ frågorna ovan även till tidigare franchisetagare. Fråga även varför de slutade som franchisetagare inom konceptet, och be dem beskriva hur detta gick till.

Att tänka på gällande franchiseavtalet

  • Hur lång uppsägningstid har franchiseavtalet?
  • Exakt vilka olika typer av avgifter finns?
  • Vad händer om du som franchisetagare blir sjuk eller vill vara föräldraledig?
  • Vad händer om du vill lägga ned eller sälja verksamheten?
  • Finns restriktioner gällande vilken typ av konkurrerande verksamhet du kan starta i framtiden? Hur länge sträcker sig dessa?
  • Exakt vad förbinder franchisetagaren sig till?

Hur stor är kostnaden för franchise?

Så hur stor är då royaltyn som måste betalas till franchisegivaren? Finns några andra kostnader?

Vad som är en vanlig procentuell royalty beror på vilken bransch det gäller, men även på vad man som franchisetagare får av franchisegivaren. I franchiseavtal kan det ingå värdefulla tjänster så som exempelvis bokföring, HR, marknadsföring, IT osv; men i vissa franchiseavtal ingår sådana tjänster inte. Det är därför svårt att säga vad som är en rimlig royalty i sig. Det är helt enkelt så att royaltyn motstå ställas gentemot resten av franchise-erbjudandet för varje enskild möjlighet.

Förutom royalties är det vanligt att man som franchisetagare behöver betala en inträdesavgift. Det vill säga en avgift för att ingå franchiseavtalet och starta verksamheten. Denna brukar ligga på ett eller ett par hundra tusen SEK.

Notera att storleken på både royaltyn och inträdesavgiften ofta kan förhandlas, både initialt innan franchiseavtalet skrivs på, och i efterhand.

Hur mycket tjänar man på en franchise?

Som franchisetagare kan man tjäna dels lön, och dels utdelning ifrån det aktiebolag som man äger och som man driver franchisen i.

Hur mycket man tjänar på en franchise varierar mycket, och det beror bland annat på: (i) vilket franchisekoncept det gäller, (ii) var den aktuella franchisen ligger, och (iii) hur effektivt man driver sitt företag.

Hur mycket man kommer att tjäna som franchisetagare är givetvis en mycket central fråga. Fråga den aktuella franchisegivaren om utförlig statistik om lönsamheten (gällande både löner och aktieutdelningar) för franchisetagare inom konceptet, uppdelat på olika geografiska områden. Om du inte kan få sådan statistik, fråga i så fall varför, och fundera på om det kan vara ett varningstecken. Prata även med flera nuvarande franchisetagare om detta.

Hur köper man en existerande franchise?

Ett alternativ till att starta en egen franchise är att köpa en existerande franchise. Följande punkter bör beaktas:

  1. Samma noggranna undersökning av franchisegivaren som beskrivs ovan bör göras även i detta fall.
  2. Varför säljer den nuvarande ägaren? Utred den här frågan noga.
  3. Ha en grundlig dialog med franchisegivaren, bland annat om lönsamheten i just den franchise du potentiellt vill köpa.
  4. Läs vår artikel om att köpa företag.

Fördelar och nackdelar

Det kan ofta vara enklare att starta en franchise än att starta eget helt från grunden. Samtidigt är franchisetagaren mycket beroende av franchiseföretaget, vilket är en riskfaktor.

Franchisetagare behöver inte lägga tid och pengar på att utveckla en egen affärsidé. Tvärtom bidrar det aktuella franchiseföretaget typiskt sett med viktig kunskap om hur det aktuella varumärket ska nyttjas för att nå maximal lönsamhet. Andra sidan av detta mynt är att franchisetagaren vanligtvis inte har möjlighet att gå utanför de ramar och regler som franchiseföretaget har satt upp.

För att få använda franchiseföretagets varumärke betalar franchisetagarna olika typer av avgifter. Detta innebär vanligtvis att franchisetagaren som regel kommer att betala en betydande del av sin omsättning till franchiseföretaget.

Vilka är de vanligaste anledningarna till meningsskiljaktigheter?

Några vanliga anledningar till meningsskiljaktigheter mellan franchisetagare och franchisegivaren är följande:

  1. Bristande kommunikation eller support. Exempelvis gällande att franchisetagaren anser att det är svårt att få bra svar på frågor inom rimlig tid.
  2. Bestämmelser i franchiseavtalet. Exempelvis gällande avgifter, eller att endast utvalda leverantörer får användas.
  3. Marknadsföring. Exempelvis gällande vem som ska betala för vad, och hur mycket pengar som ska läggas på marknadsföring.
  4. Nya franchisetagare i samma område.

Franchise och lagen

Det mesta gällande franchise regleras inte särskilt i lagen. Det som gäller är istället de regler och lagar som gäller all affärsverksamhet. Ett undantag är dock Lag (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet som säger att franchisegivaren är skyldig att ge franchisetagaren viss information på ett tydligt sätt innan ett franchiseavtal ingås.

Lista med svenska franchiseföretag

Nedan följer en lista med exempel på franchiseföretag som verkar i Sverige.

7 Eleven – Butikskoncept med ett stort antal butiker över hela världen. 7 Eleven (bli franchisetagare).

Arkitektkopia – Tryckeri etc. Arkitektkopia (franchisetagare).

Anticimex – Välkänt varumärke inom skadedjursbekämpning. Anticimex.

Burger King – Hamburgerkedja med ett stort antal restauranger i Sverige. Burger King (om franchising, på engelska).

Electroluxhome – Hemelektronik etc. Electroluxhome (bli franchisetagare).

Guldfynd – Juvelerarbutiker över hela Sverige. Guldfynd.

Husman Hagberg – Mäklare. Husman Hagberg (franchisetagare).

ICA – Dagligvarujätten ICA drivs också genom franchisekoncept. ICA (Så blir du ICA-handlare).

Länsförsäkringar – Ett av Sveriges största varumärken inom försäkringar. Länsförsäkringar (Bli franchisetagare).

McDonald’s – Restaurangkedjan som utvecklade franchisekonceptet. McDonald’s (om franchising).

O'Learys – Restauranger. O'Learys (bli franchisetagare).

Taco bar – Restauranger. Franchise på Taco Bar.

Veterankraft – Bemanning. Veterankraft (franchisetagare).

World Class – Sportanläggningar. World Class.