⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024

Guide till att välja SNI-koder

Starta Eget Info Logotyp-bild

Alla företag måste ha minst en SNI-kod. Den här artikeln förklarar vad en SNI-kod är och hur man väljer rätt SNI-koder. Vanliga frågor om SNI-koder besvaras.

Artikelns innehåll:

Läs även våra artiklar om:

Vad är en SNI-kod?

SNI står för Svensk näringsgrensindelning. Alla svenska företag måste ha en eller flera SNI-koder registrerade hos Skatteverket. Ett företags SNI-koder ska motsvara den eller de branscher ett företag verkar inom.

SNI-kodernas struktur. Ett exempel på SNI-kod är 64202, vilket motsvarar Holdingverksamhet i icke-finansiella koncerner. En SNI-kod består alltid av 5 siffror och är konstruerad så här:

  • De två första siffrorna anger inom vilken huvudgrupp SNI-koden finns. I exemplet ovan motsvarar 64 huvudgruppen Finansiella tjänster utom försäkring och pensionsfondsverksamhet.
  • Den tredje siffran motsvarar grupp. I exemplet motsvarar den första tvåan gruppen Holdingverksamhet.
  • Den fjärde siffran motsvarar undergrupp. I exemplet motsvarar nollan undergruppen Holdingverksamhet. Detta innebär att undergruppen har samma namn som gruppen i exemplet, vilket är vanligt.
  • Den femte siffran motsvarar detaljområde. I exemplet motsvarar den sista tvåan detaljområdet Holdingverksamhet i icke-finansiella koncerner.

Vad SNI-kodernas syfte? Är det viktigt att ha rätt SNI-kod?

Ett viktigt syfte med SNI-koderna är att staten (genom Statistiska centralbyrån, SCB) ska kunna ta fram ekonomisk statistik gällande svenska företag. Ytterligare ett syfte är att myndigheter ska kunna komma i kontakt med företag inom enskilda branscher.

Vad händer om jag har fel SNI-kod?

Det finns flera anledningar till att det är viktigt att ha rättvisande SNI-koder:

  • Information ifrån exempelvis myndigheter kan skickas till företag inom olika branscher baserat på SNI-koder.
  • Vissa riktade stöd till företag inom utvalda branscher, samt branscher med särskilda skatteregler och liknande kan delvis baseras på SNI-koder.
  • I situationer där det uppstår tveksamheter om en vara eller en tjänst bör ge avdrag för moms så kan företagets SNI-koder ha viss betydelse.
  • Företag inom vissa branscher kan behöva följa särskilda regler, och i dessa fall är det viktigt att rätt SNI-kod är registrerad.
  • Gällande verksamheter som kräver särskilda behörigheter så kan det krävas att rätt SNI-kod är registrerad för att företaget ska ha tillåtelse att utföra vissa arbeten. Detta gäller exempelvis viss installation i byggbranschen. Se exempelvis Elinstallatoren.se (Artikel om felaktig SNI-kod).
  • Bedömningar av ett företags kreditvärdighet görs delvis genom jämförelser med företag inom samma bransch baserat på SNI-koder. Att ha fel SNI-kod kan därför påverka ett företags kreditvärdighet, vilket exempelvis kan påverka möjligheten att ta företagslån.
  • Att rätt SNI-koder registreras är också viktigt för att viss ekonomisk statistik ska bli rättvisande.

Offentlig information

Företagens SNI-koder är offentlig information. Bland annat används SNI-koder för utskick av riktad reklam till företag inom specifika branscher.

Hur registrerar, ändrar, lägger till, eller tar man bort en SNI-kod?

Det är enkelt att registrera, ändra, lägga till och ta bort SNI-koder. Det enda man behöver göra är att anmäla detta till Skatteverket, vilket enklast görs på Verksamt.se (Om SNI-koder). Inget utöver själva anmälan behöver göras.

Hur ska jag välja SNI-kod? Lista på SNI-koder

Du väljer den eller de SNI-koder som mest liknar den eller de branscher som ditt företag ska verka inom. Det enklaste sättet att välja en SNI-kod är att söka fram den via Statistiska centralbyråns hemsida, där samtliga SNI-koder finns listade och är sökbara. Se scb.se (Information om SNI).

Fler vanliga frågor

Nedan besvaras vanliga frågor som inte redan besvarats i texten ovan.

Vad kostar det?

Det kostar ingenting att registrera, ändra, lägga till, eller ta bort SNI-koder.

Hur hittar man sin egen och andras SNI-kod?

Det finns flera sätt att hitta ett företags SNI-koder. Ett enkelt sätt är att söka fram företaget ifråga på Hitta.se. Sedan går man till fliken ”Kontakt”, och sedan hittar man SNI-koden under rubriken ”Verksamhetsbeskrivningen för...”.

Måste en SNI-kod anges? Hur många kan man ha?

Ja, oavsett företagsform så måste minst en SNI-kod anges. Man kan ha flera SNI-koder och det finns ingen begränsning gällande hur många man kan ha.

Hur många SNI-koder finns det?

Det finns 821 SNI-koder. SNI-koderna delas in i 21 avdelningar, vilka är indelade i 88 huvudgrupper, vilka är indelade i 272 grupper, vilka är indelade i 615 undergrupper, vilka i sin tur är indelade i 821 detaljgrupper, vilka motsvarar de enskilda SNI-koderna.

Vad gäller vid översättning av SNI-koder?

De svenska SNI-koderna är en del av ett EU-system för bransch-klassificering kallat NACE.

I de fall man behöver översätta en SNI-kod är det lämpligt att göra det genom att välja den NACE-kod som motsvarar SNI-koden. Strukturen för NACE är mycket lik strukturen för SNI, och översättningen är därför i de flesta fall enkel. Läs mer på scb.se (Om SNI och NACE).

Ambitionen är att innehållet på StartaEgetInfo.se ska vara korrekt; men mallar och information är gratis och används helt på användarens eget ansvar, och ska användas bara om tillräcklig kompetens innehas av användaren. Läs mer på länken ”Cookies, disclaimer & integritet” (längst ned).