⌂ Hem | ✉ Kontakt | ≡ Sidkarta | © 2011-2024

Starta handelsbolag

Starta Eget Info Logotyp-bild

Artikeln beskriver punkt för punkt hur man enklast startar handelsbolag, samt besvarar de frågor som vanligtvis brukar ställas i samband med detta. Artikeln beskriver även den löpande administration som ett handelsbolag kräver. I artikeln läser du bland annat om:

Steg för steg-lista för att starta handelsbolag

För att ett handelsbolag ska anses bildat krävs dels ett handelsbolagsavtal, och dels att handelsbolaget registreras hos Bolagsverket. Minst två delägare måste finnas i ett handelsbolag. Delägarna har personligt ansvar för handelsbolagets skulder och därför krävs inte något startkapital, vilket krävs för att starta aktiebolag.

Följande beskriver steg-för-steg det enklaste sättet att starta ett handelsbolag:

  1. De som startar handelsbolaget skriver avtal om att tillsammans starta handelsbolag. Detta handelsbolagsavtal behöver inte registreras. Läs mer under rubriken Minst två delägare i ett HB, deras rättigheter och skyldigheter & handelsbolagsavtal.
  2. Förbered namnförslag för handelsbolaget. Minst 2-3 stycken bör förberedas eftersom namnförslag inte alltid godkänns. Läs mer om vilka regler som gäller i vår artikel om företagsnamn.
  3. Förbered en verksamhetsbeskrivning.
  4. Bestäm vem eller vilka som ska vara firmatecknare. Att vara firmatecknare betyder att man har rätt att företräda handelsbolaget, exempelvis gällande att ingå avtal å bolagets vägnar.
  5. Välj en eller flera SNI-koder.
  6. Med informationen ovan tillgänglig startas handelsbolaget genom att logga in med BankID på Verksamt.se (Starta handelsbolag), vilket är en statlig hemsida. Se även verksamt.se (registrera företag).
  7. De flesta handelsbolag kommer även att behöva vara registrerade för moms, och som arbetsgivare. I de flesta fall behöver även en ansökan om F-Skatt göras. Detta görs enklast i samband med att handelsbolaget startas på Verksamt.se.
  8. Varje delägare ska även ansöka om SA-skatt. Se rubriken Uttag av vinst, skatt, egenavgifter samt ansök om SA-skatt nedan.
  9. Till sist måste det även anmälas till Bolagsverket vem, eller vilka, som är att anse som verklig huvudman i handelsbolaget. Med verklig huvudman menas den person som äger/kontrollerar ett bolag. Läs mer om detta på Bolagsverket.se - Verklig huvudman.
Starta handelsbolag

Starta handelsbolag: kostnad och tid?

Att starta handelsbolag medför endast en administrativ avgift till bolagsverket om 1 200 SEK (uppgift ifrån 2024). Se verksamt.se (om handelsbolag).

Handläggningstiden det tar Bolagsverket att registrera ett handelsbolag är cirka en vecka. Tiden kan dock variera. Se bolagsverket.se (handläggningstider) för uppdaterade handläggningstider.

Behöver handelsbolag ett särskilt företagskonto hos en bank?

Svaret är nej, det behövs inte. Däremot är det centralt att handelsbolagets ekonomi hålls strikt separat ifrån ägarnas ekonomi och att bokföringen sker enligt konstens alla regler. Således bör handelsbolaget ha ett eget bankkonto där bara bolagets transaktioner sker; men detta behöver alltså inte vara ett särskilt företagskonto i banken.

Många banker erbjuder paket med företagstjänster, och i många fall är ett sådant att rekommendera.

Uttag av vinst, skatt, egenavgifter, deklaration samt ansök om SA-skatt

Beskattning av vinst i handelsbolag sker hos respektive ägare. När en delägare tar ut vinst kallas detta för eget uttag. Varje delägare är alltså ansvarig för att betala sin egen skatt, och varje delägare måste därför ansöka om så kallad SA-skatt hos Skatteverket. Läs mer på Skatteverket.se (Om SA-skatt).

Den skatt som ska betalas för en delägares vinst baseras på en så kallad egenavgift som motsvarar ungefär 30 %. Utöver detta ska även den vanliga kommunala skatten och eventuell statlig skatt betalas (motsvarande den skatt vanliga anställda betalar). Dock får två typer av avdrag göras: schablonavdrag och grundavdrag.

Skatten ska betalas in i förväg genom att ägaren betalar in så kallad preliminärskatt varje månad. Efter årets slut jämför man vad som betalats in i preliminärskatt med vad den faktiska skatten blev, och man får tillbaka, eller får betala, mellanskillnaden. Detaljer gällande detta finns på Verksamt.se (Skatter och avgifter för handelsbolag).

Deklaration för handelsbolagets delägare

Eftersom beskattning sker hos delägarna måste dessa deklarera denna beskattning. Detta görs på särskild blankett till Skatteverket. Läs mer om detta här: Skatteverket.se (Deklarera som delägare i handelsbolag).

Deklaration för handelsbolaget

Även handelsbolaget självt ska deklarera varje år, vilket görs i Inkomstdeklaration 4. Läs mer om detta här: Skatteverket.se (Inkomstdeklaration för handelsbolag).

Handelsbolagets löpande administration

Nedan återfinns en lista med grundläggande delar av handelsbolagets löpande administration.

  • Löpande bokföring och bokslut: Handelsbolag måste, likt alla andra typer av företag, löpande göra bokföring. Varje år måste också bokslut upprättas. I vissa fall måste årsredovisning upprättas. Läs mer under rubriken Måste årsredovisning upprättas? I vissa fall kan ett förenklat bokslut upprättas.
  • Moms och Momsdeklaration: Moms ska (i de fall handelsbolaget är momsregistrerat) betalas in och deklareras månadsvis, kvartalsvis eller årsvis till skatteverket. Läs mer i vår artikel om momsdeklaration.
  • Arbetsgivardeklaration, arbetsgivaravgift och avdragen skatt: Om handelsbolaget är registrerad arbetsgivare ska det varje månad lämna in en arbetsgivardeklaration till skatteverket, och dessutom ska arbetsgivaravgift och avdragen skatt (för den anställdes lön) betalas in.
  • Skattedeklaration och preliminärskatt: både handelsbolaget och dess ägare ska deklarera en gång per år, och betala preliminärskatt varje månad. Läs mer under rubriken Uttag av vinst, skatt, egenavgifter, deklaration samt ansök om SA-skatt.
  • Ytterligare administration: beroende på vilken verksamhet som drivs i handelsbolaget så kan ytterligare administration bli aktuell. Exempelvis behövs vid viss EU-handel en periodisk sammanställning av denna lämnas till Skatteverket.

Behövs revisor?

Ett handelsbolag behöver vanligtvis inte revisor, men undantag finns:

Juridisk person som delägare. Om handelsbolaget har en eller flera delägare som är juridiska personer (exempelvis aktiebolag) så ska det ha revisor om det inte är tillräckligt litet (är det tillräckligt litet krävs revisor inte). Mer precist behövs auktoriserad eller godkänd revisor bara om två eller fler av följande gränsvärden överskrids under båda två tidigare räkenskapsår:
(i) fler än tre anställda i genomsnitt,
(ii) mer än 1,5 miljoner SEK i balansomslutning,
(iii) mer än 1,5 miljoner SEK i nettoomsättning.

Exempel: Om ett handelsbolag (med juridisk person som delägare) överskrider endast ett av dessa gränsvärden räkenskapsår 1, men två av dem överskrids räkenskapsår 2, så krävs inte revisor för räkenskapsår 3. Om två av dem överskrids år 3, så krävs revisor år 4.

Endast fysiska personer som delägare. Om företaget har endast fysiska personer som delägare krävs revisor endast i det fall bolaget är tillräckligt stort. Företaget räknas som tillräckligt stort, och ska därmed ha revisor, om det för de båda senaste två räkenskapsåren uppfyller två eller fler av följande gränsvärden:
(i) fler än 50 anställda i snitt,
(ii) mer än 40 miljoner SEK i balansomslutning,
(iii) mer än 80 miljoner SEK i nettoomsättning.

Måste årsredovisning upprättas?

Handelsbolag behöver inte vanligtvis inte upprätta årsredovisning. De ska dock upprätta årsbokslut. I vissa fall ska dock årsredovisning upprättas:

Om ett handelsbolag har en juridisk person som delägare (exempelvis ett aktiebolag) så krävs årsredovisning.

Ett handelsbolag som är tillräckligt stort måste också upprätta årsredovisning. Handelsbolaget anses vara tillräckligt stort enligt samma regler och gränsvärden som beskrivs ovan i samband med krav på revisor för handelsbolag med fysiska personer som delägare.

Analys och jämförelse

Precis som aktiebolag utgör ett handelsbolag en juridisk person, det vill säga en juridisk enhet som exempelvis kan äga tillgångar, ingå avtal och ha skulder. Detta innebär att den som sluter ett avtal med ett handelsbolag sluter avtalet med handelsbolag självt och inte med handelsbolagets ägare.

Minst två delägare i ett HB, deras rättigheter och skyldigheter & handelsbolagsavtal

Handelsbolag måste ha minst två delägare. Delägarnas inbördes rättigheter och skyldigheter regleras i ett handelsbolagsavtal vilket måste finnas. Muntliga handelsbolagsavtal är tillåtna. Handelsbolagsavtal kan upprättas i likhet med andra kompanjonsavtal.

Varje delägare får vidta åtgärder gällande förvaltningen av handelsbolaget, om inte dessa åtgärder förbjuds av annan delägare. Åtgärder som går emot bolagets ändamål får vidtas endast med samtliga delägares samtycke.

Hur delar man på vinsten? Grundprincipen är att delägarna i handelsbolaget delar lika på vinsten. Det vill säga om det exempelvis finns 3 delägare så får varje delägare en tredjedel av vinsten. Det är dock möjligt att avtala så att vinsten delas på annat sätt, exempelvis i enlighet med hur mycket varje delägare arbetat.

Ägarnas solidariska ansvar för HB:ts förpliktelser

Handelsbolagets ägare har så kallat solidariskt ansvar för handelsbolagets förpliktelser. Det betyder att den som sluter ett avtal med ett handelsbolag kan vända sig till bolagets ägare i de fall handelsbolaget inte kan fullgöra sina förpliktelser. Detta skiljer sig gentemot aktiebolag vars ägare har begränsat personligt ansvar.

Handelsbolag måste ha minst två delägare medan en enskild firma kan ha högst en ägare. Vilken av dessa företagsformer som är aktuell avgörs därför vanligtvis med utgångspunkt i hur många ägare företaget ska ha. Aktiebolag kan ha en eller flera ägare.

Vilande handelsbolag

Ett handelsbolag är vilande om det inte bedriver någon verksamhet och varken har tillgångar eller skulder.

Handelsbolaget kan avregistreras kostnadsfritt genom en anmälan till bolagsverket. Förblir det vilande handelsbolaget registrerat så ska en årlig inkomstdeklaration inlämnas. Delägare ska också fortsätta att inlämna deklaration.

Konkurs i handelsbolag

Vid konkurs i handelsbolag gäller personligt betalningsansvar för delägarna. Notera att detta inte är fallet med aktiebolag, vilket är en av de viktigaste skillnaderna mellan dessa bolagsformer.

Solidariskt betalningsansvar i handelsbolag. Är man delägare i ett handelsbolag har man tillsammans med samtliga andra delägare ett ansvar som är solidariskt. Det betyder att skulderna ska fördelas delägarna emellan. Är det dock så att någon av delägarna inte kan betala så har fordringsägarna rätt att kräva de andra delägarna att betala de skulder som föreligger.

Läs mer om konkursförfarandet i företag här.

Vid eventuell konkurs: kontakta jurist etc. Om du tror att ditt handelsbolag kan komma att behöva gå i konkurs så rekommenderas att jurist eller annan kompetent fackman anlitas.

Går det att ändra delägare i ett handelsbolag?

Ja, man kan byta, ändra och lägga till delägare i ett handelsbolag. En delägare kan anmäla att denna avgår ifrån handelsbolaget, och man kan även anmäla att en delägare tillkommer i handelsbolaget. Anmälan görs hos Bolagsverket.

Ambitionen är att innehållet på StartaEgetInfo.se ska vara korrekt; men mallar och information är gratis och används helt på användarens eget ansvar, och ska användas bara om tillräcklig kompetens innehas av användaren. Läs mer på länken ”Cookies och disclaimer” (längst ned).