Likviditetsbudget

Syftet med en likviditetsbudget är att se till att pengarna inte tar slut. Syftet med en resultatbudget är att göra en prognos av företagets resultat. Du läser mer om likviditetsbudgeten i artikeln nedan.

För att skapa budgetar rekommenderas våra mallar: Mall för likviditetsbudget & Mall för resultatbudget.

Varför behövs likviditetsbudgeten?

Dålig likviditet medför att ett företag kan få problem att betala sina löpande räkningar; ett sätt att öka ett företags likviditet att sälja sina fakturor till ett företag som sysslar med just fakturaköp, ett annat sätt är att leasa företagets tillgångar.

Företag som inte betalar sina räkningar riskerar både problem med leverantörer och betalningsanmärkningar och i förlängningen i värsta fall konkurs. Därför är det viktigt att göra en likviditetsbudget. Rent praktiskt kan man göra likviditetsbudgeten i Excel eller liknande program. StartaEgetInfo.se har även en mall för likviditetsbudget.

Skillnaden mellan likviditetsbudgeten och resultatbudgeten

En likviditetsbudget är ungefär samma sak som en resultatbudget men med en viktig skillnad: Istället för att utgå från det egna företagets intäkter och kostnader (som resultatbudgeten gör), så utgår en likviditetsbudget från de pengar som flyter in och ut i företaget.

Man brukar därför säga att likviditetsbudgeten tar hänsyn till företagets inbetalningar och utbetalningar.

Syftet med likviditetsbudgeten

Syftet med likviditetsbudgeten är alltså att hålla koll på hur mycket pengar ett företag har på bankkontot eller motsvarande snarare än att hålla koll på företagets resultat; med det slutliga syftet att underlätta planeringen så att pengarna på kontot inte tar slut!

Likviditet och kortsiktig betalningsförmåga

Likviditeten är ett mått på företagets kortsiktiga betalningsförmåga.

Exempel: Ett företag som till exempel gör stora investeringar och säljer många varor på kredit kan tänkas ha en prognos som pekar mot att företaget kommer att göra ett bra resultat. Samma företag riskerar dock att få sin kortsiktiga betalningsförmåga kraftigt försämrad. Det beror på att företaget som regel måste betala större delen av sina kostnader innan eller samtidigt som de uppstår utan att för den skull få in några pengar förrän dess kunder betalar.

Råd om hur du tar fram budgeten

När du använder vår mall för likviditetsbudget så kan du ha i åtanke följande:

  • Precis som när man upprättar en resultatbudget utgår man när man gör en likviditetsbudget från den negativa sidan, det vill säga företagets utbetalningar.
  • Utbetalningarna ska läggas i budgeten till det datum då de kommer att betalas.
  • Precis som när man upprättar en resultatbudget är det här även viktigt att vara noggrann så att alla utbetalningar kommer med.
  • Efter att ha tagit upp företagets utbetalningar lägger man till de pengar som kommer att flyta in i företaget (in på bankkontot eller motsvarande).
  • Precis som när det gäller utbetalningarna ska inbetalningarna tas upp till det datum som de beräknas flyta in till företaget.
  • När man har lagt upp inbetalningar och utbetalningar under de respektive datum som de förväntas realiseras kan enkelt se hur mycket pengar som löpande finns i företaget för varje datum under perioden.
  • Detta gör man genom att börja med dagens kassa och dra ifrån utbetalningarna och lägga till inbetalningarna för de relevanta datumen.

Om likviditetsbudgeten visar på negativ kassa

Det är viktigt att se till att företaget alltid har pengar att betala med. Om siffrorna för den budgeterade likviditeten vid någon enda tidpunkt skulle visa på minus måste företaget vidta åtgärder för att lösa detta. Det kan till exempel handla om att förhandla fram en kredit hos en leverantör för en utbetalning som man vet kommer att uppstå eller om att prata med banken om ett kortfristigt lån.

Läs mer om företagslån.